Aanvoer van palmolie dwingt India en China om de invoer van soja- en zonnebloemolie te verhogen

Toenemend biodieselverbruik als gevolg van de uitrol van het B20-biodieselprogramma in Maleisië en het B30-programma in Indonesië in combinatie met een lage productie van palmolie, zal het aanbod aanscherpen. Topimporteurs zoals India en China zullen deze kloof compenseren door over te schakelen op sojaolie en zonnebloemolie. Deze handelsverschuiving zal leiden tot een verhoogde vraag naar tonkilometers en een stevige vegoil-vrachtindex in 2020.

Op 8 januari 2020 heeft India om politieke redenen beperkingen opgelegd aan de invoer van geraffineerde palmolie en palmoleïne uit Maleisië. Op zijn beurt heeft Maleisië ook een uitvoerrecht van 5% op ruwe palmolie ingesteld om de uitvoer te ontmoedigen en binnenlandse raffinage en consumptie aan te moedigen, aangezien het land het B20-biodieselprogramma heeft uitgerold.

De invoer van geraffineerde palmolie uit India bereikte in november 2019 72.100 ton, een stijging van 20% ten opzichte van de vorige maand. Naar verwachting zal de palmoliehandel op deze route echter verzwakken naarmate de Indonesische export daalt. De uitvoer van palmolie (ruwe en geraffineerde) in oktober-november 2019 bedroeg bijvoorbeeld 5,0 miljoen ton, een daling van 3,1% in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Deze daling kan worden toegeschreven aan de stijging van de binnenlandse vraag naar biodiesel, wat aanleiding geeft tot de uitrol van B30-programma. Ondertussen is het land van plan met B40 biodiesel te komen die de export van palmolie verder zal verlagen.

De weersvoorspelling voor 2020 is ongunstig voor de palmolieproductie in Indonesië en Maleisië. Ondertussen zullen de stijgende palmolieprijzen ook bijdragen aan de daling van de wereldwijde invoer. In 1H20 zullen de palmolieprijzen naar verwachting tussen 15% en 20% stijgen als gevolg van de relatief zwakke productiegroei, in combinatie met een stijgend binnenlands verbruik van topexporteurs - Indonesië en Maleisië.

Dit hele scenario duwt in de richting van de aanvoer van palmolie. Het heeft echter weinig tot geen invloed op de vraagzijde. De invoer van palmolie in India bereikte 9,3 miljoen ton in 2019, een stijging van 6% dan in 2018. De invoer van palmolie in China steeg ook in 2019, de invoer van geraffineerde palmolie in het land bereikte 6,8 miljoen ton in januari-november 2019 vergeleken met 4,7 miljoen ton tijdens de dezelfde periode in 2018; bovendien bereikte de invoer van ruwe palmolie 49.302 ton in 2019 vergeleken met slechts 2.185 ton in 2018.

Verwacht wordt dat soja- en zonnebloemolie de twee alternatieven zijn die klaar zijn om de vraag te dichten. USDA voorspelt dat de wereldwijde productie van sojaolie en zonnebloemolie in het oogstjaar 2019-2020 met respectievelijk 2% en 6% zal toenemen tot 56,9 miljoen ton en 20,6 miljoen ton. De wereldwijde export van sojaolie en zonnebloemolie zal naar verwachting respectievelijk 11,8 miljoen ton en 11,3 miljoen ton bereiken in het oogstjaar 2019-2020, een stijging van 7% en 3% op jaarbasis.

De uitvoer van zonnebloemolie (inclusief ruwe en geraffineerde olie) uit Rusland en Oekraïne steeg met respectievelijk 49% en 11% tot november 2019 (jaar op jaar) en bereikte 2,7 miljoen ton en 5,5 miljoen ton. Deze opwaartse trend zal zich in 2020 voortzetten als gevolg van hogere beplante gebieden in zowel Rusland als Oekraïne vergeleken met vorig jaar.

India en China zijn de belangrijkste importeurs van vegoils. De invoer van zonnebloemolie en sojaolie uit China bereikte tot november 2019 1,1 miljoen ton en 0,8 miljoen ton, een stijging van respectievelijk 84% en 54%. Evenzo bedroeg de invoer van zonnebloemolie en sojaolie in India 2,4 miljoen ton en 3,1 miljoen ton in 2019. De invoer van deze vegetarische oliën zal waarschijnlijk stijgen als gevolg van de prijsverschillen tussen palmolie, sojaolie en zonnebloemolie. In de eerste 23 dagen van januari 2020 daalde de prijskloof tussen palmolie en zonnebloemolie verder tot $ 35 per ton en die tussen palmolie en sojaolie daalde naar $ 10 per ton. De trend zal zich waarschijnlijk voortzetten in 1H20, wat de vraag naar het product zal dempen en de consumptievraag zal verschuiven naar sojaolie en zonnebloemolie.

De verwachte groei van de handel in sojaolie van Zuid-Amerika naar Azië en de handel in zonnebloemolie van de Zwarte Zee naar Azië zal de vraag naar tonkilometers verhogen. De olietarieven voor plantaardige olie zullen ook op Zuid-Amerika-Azië en de Zwarte Zee-Azië stijgen, terwijl de vrachttarieven van Straat naar India en China in 2020 gelijk blijven.

Indonesië en Maleisië exporteerden samen 43,2 miljoen ton (voorlopige) palmolie in 2019. Als de export van deze twee landen met 10% krimpt, zullen ze ongeveer 4 miljoen ton palmolie op de wereldmarkt persen. De verschuiving van 4 miljoen ton handel in runderen op Zuid-Amerika-India en Zwarte Zee-India zal nog 10 MR-schepen vereisen. Daarom zal de chemische tankvaartsector profiteren van deze handelsverschuiving.


ZHEJIANGJIAAO ENPROTECH STOCK CO., LTD.

TOEVOEGEN: No.1 Economische & Ontwikkelingszone, Tongxiang, Zhejiang, China

Contact: Grijs Li

Gray LI Mobile: 0086-15888317761

Contact: Joey Deng

Joey Deng Mobile: 0086-13763320723

TEL: 86-573-88623097

FAX: 86-573-88623119

E-mail: onderzoek@jiaaohuanbao.com